Kategorije
Vse kategorije

Dom in vrt

Kaj je javni zavod in kako deluje?

Objavljeno: 05.03.2025

V sodobni družbi javni zavodi zagotavljajo različne storitve v javnem interesu. Gre za pravne osebe javnega prava, ki jih ustanovi država ali lokalne skupnosti z namenom opravljanja dejavnosti, kot so izobraževanje, kultura, zdravstvo, socialno varstvo in druge nepridobitne dejavnosti. Njihova glavna naloga je zagotavljanje kakovostnih in dostopnih storitev za vse državljane, ne glede na njihov socialni ali ekonomski status.

 

Definicija in namen javnega zavoda

Javni zavod je organizacija, ustanovljena za izvajanje dejavnosti, katerih cilj ni pridobivanje dobička, temveč zagotavljanje storitev v javnem interesu. Njihovo delovanje temelji na transparentnosti in odgovornosti do uporabnikov storitev ter ustanovitelja, ki zagotavlja financiranje in nadzor nad delovanjem zavoda.

 

Javne in državne ustanove

 

Postopek ustanovitve

Ustanovitev javnega zavoda poteka na podlagi posebnega zakona ali odloka lokalne skupnosti. Ustanovitelj, bodisi država ali lokalna skupnost, sprejme akt o ustanovitvi, ki določa osnovne značilnosti zavoda, kot so ime, sedež, dejavnost, organi upravljanja ter način financiranja. Ustanovitev zahteva pridobitev soglasij pristojnih organov in morebitno registracijo pri Agenciji za javnopravne evidence in storitve (AJPES).

Denar

Potreben kapital in sredstva

Za ustanovitev javnega zavoda ni predpisanega minimalnega osnovnega kapitala. Vendar mora ustanovitelj zagotoviti sredstva, potrebna za ustanovitev in začetek dela zavoda, kar vključuje tako finančna sredstva kot tudi potrebne prostore in opremo. Dodatno lahko javni zavodi pridobivajo sredstva iz projektov, donacij in tržnih dejavnosti, če so skladne z njihovim osnovnim poslanstvom.

 

Organizacijska struktura javnega zavoda

Javni zavod ima običajno upravni svet, direktorja in strokovni svet.

  • Upravni svet, ki je sestavljen iz predstavnikov ustanovitelja, zaposlenih in včasih tudi uporabnikov storitev, nadzoruje delovanje zavoda in sprejema ključne odločitve.
  • Direktor je poslovodni organ zavoda, odgovoren za vodenje poslov in zastopanje zavoda.
  • Strokovni svet deluje kot posvetovalno telo na področju strokovnih vprašanj, povezanih z dejavnostjo zavoda. Sestava in pristojnosti teh organov so natančneje določene v aktu o ustanovitvi zavoda ter v statutu zavoda.

 

Delovanje in financiranje javnega zavoda

Javni zavodi opravljajo dejavnosti, ki so v javnem interesu, kot so vzgoja in izobraževanje (vrtci, osnovne in srednje šole, glasbene šole), kultura (knjižnice, muzeji, gledališča), zdravstvo (zdravstveni domovi, bolnišnice) in socialno varstvo (domovi za starejše, centri za socialno delo).

Financiranje javnih zavodov je zagotovljeno iz različnih virov. Proračunska sredstva, ki jih zagotavlja ustanovitelj (država ali lokalna skupnost), predstavljajo glavni vir financiranja. Dodatni prihodki izhajajo iz opravljanja tržnih dejavnosti, donacij, sponzorstev in sredstev iz nacionalnih in evropskih projektov. Pomembno je, da javni zavod pri opravljanju tržnih dejavnosti ogroža izvajanja svoje osnovne dejavnosti v javnem interesu.

Sestanek

Nadzor nad delovanjem javnih zavodov

Nadzor nad delovanjem javnih zavodov izvajajo različni organi, odvisno od vrste dejavnosti zavoda. Ustanovitelj, ki je lahko država ali lokalna skupnost, ima ključno vlogo pri nadzoru in spremljanju poslovanja zavoda. Poleg tega delovanje zavodov nadzoruje Računsko sodišče, ki preverja finančno poslovanje in skladnost z zakonodajo.

Pomembno vlogo imajo tudi inšpekcijske službe, ki preverjajo spoštovanje predpisov na področju dela, varnosti in kakovosti storitev. Notranji nadzor izvajajo upravni sveti, ki so odgovorni za strateške odločitve in nadzor nad zakonitostjo poslovanja zavoda. Redne revizije in poročila omogočajo transparentno delovanje ter preprečujejo morebitne nepravilnosti in zlorabe.

 

Prednosti in izzivi delovanja javnih zavodov

Delovanje javnih zavodov prinaša številne prednosti. Zagotavljajo dostopnost storitev vsem državljanom, ne glede na njihov socialni status, stabilno financiranje iz proračuna pa omogoča njihovo nemoteno delovanje. Ker so usmerjeni v javni interes, je njihova dejavnost osredotočena na kakovost storitev.

Vendar pa se javni zavodi soočajo tudi z izzivi. Zapleteni birokratski postopki lahko upočasnijo delovanje, omejena fleksibilnost otežuje prilagajanje tržnim razmeram in inovacijam, financiranje pa je pogosto odvisno od proračunskih omejitev, kar lahko vpliva na razvojne možnosti zavoda.

 

Seznam ponudnikov

 

Cene in stroški ustanovitve javnega zavoda v Sloveniji

Ustanovitev javnega zavoda in njegovo delovanje prinašata različne stroške, ki so odvisni od dejavnosti, lokacije in potrebnih virov. Pomembno je, da ustanovitelji predhodno ocenijo vse finančne obveznosti, da se izognejo morebitnim težavam pri upravljanju zavoda. V spodnji tabeli so prikazane okvirne cene:

Storitev ali strošek

Cena (EUR)

Opombe

Priprava akta o ustanovitvi

300 - 800 €

Odvisno od odvetnika ali pravne službe

Pridobitev soglasij ustanovitelja

0 - 500 €

Odvisno od vrste dejavnosti

Notarski stroški

50 - 200 €

Potrebno pri overitvah listin

Prijava v poslovni register

50 - 100 €

Strošek registracije pri AJPES

Osnovni kapital

Ni zahtevan

Javni zavodi ne potrebujejo osnovnega kapitala

Stroški računovodstva

100 - 500 €/mesec

Odvisno od obsega poslovanja

Najem poslovnih prostorov

500 - 5000 €/mesec

Odvisno od lokacije in velikosti

Plače zaposlenih

1200 - 3500 €/mesec

Odvisno od delovnega mesta

Stroški opreme in infrastrukture

2000 - 50.000 €

Odvisno od dejavnosti zavoda


Predavanje

Javne zavode različnih področij lahko najdete na Moja dejavnost

Če iščete javne zavode s področja izobraževanja, kulture, zdravstva, raziskovanja ali socialnega varstva, jih lahko enostavno najdete na platformi Moja dejavnost. Tukaj lahko dostopate do kontaktov, informacij in storitev različnih javnih zavodov ter oddate povpraševanje za sodelovanje ali pridobitev storitev.

Vsak javni zavod je nepogrešljiv del družbe, saj omogoča dostop do pomembnih storitev, ki izboljšujejo kakovost življenja državljanov.

 

 

Kakšna je razlika med javnim zavodom in zasebnim zavodom?

Javni zavod je ustanovljen s strani države ali lokalne skupnosti in deluje v javnem interesu, medtem ko zasebni zavod ustanovijo fizične ali pravne osebe in je lahko tudi usmerjen v pridobivanje dobička.

Ali javni zavodi plačujejo davek na dobiček?

Javni zavodi niso zavezanci za davek na dobiček, če opravljajo nepridobitne dejavnosti. Če pa opravljajo tržne dejavnosti, so obdavčeni kot podjetja.

Ali lahko javni zavod izvaja gospodarsko dejavnost?

Da, vendar samo, če ta ne ogroža opravljanja osnovne dejavnosti v javnem interesu.

Kako se določa višina plač v javnem zavodu?

Višina plač zaposlenih je določena v skladu s sistemom plač v javnem sektorju.

Ali se lahko javni zavod ukine?

Da, vendar le s posebnim sklepom ustanovitelja in ob izpolnjevanju zakonskih pogojev.

 

Seznam ponudnikov